شهروند نامه نویس

kabul, Afghanistan
درپگاه قرن بيست ويك به مدد شبكه جهاني و يك رايانه فرسوده،فرصتي دست داده تا در كنار "شاهنامه" خواني ، شهروندي از سرزمين مولوي هم نامه اي بنويسد. از خوانندگان بخاطرباز كردن اين نامه سپاسگذارم.

۱۳۸۷ آبان ۱۳, دوشنبه

انتخابات چهارم نوامبر در امريكا؛ برنده كيست؟


از آنجاييكه اين انتخابات درتاريخ آمريكا پرهزينه ترين وپر تخلف ترين انتخابات نام گرفته است ، پيش گويي اين كه برنده ي قطعي آن اوباما خواهد بود يا مك كين نيز دشوار مينمايد.
اين انتخابات كه از رقابت ميان حزبي يك خانم با يك تيره پوست آفريقايي-آمريكايي در حزب دمكرات غوغا برپا نموده بود، كانديدا شدن يك تيره پوست دمكرات در مقابل يك آمريكايي سفيد پوست جمهوري خواه اين باور را در اذهان پروانيد كه يكبار ديگر آمريكا آبستن تغييري شگرف است.
با ورشكستگي وال استريت در جريان كمپاين انتخابات 2008 يكبار ديگر حافظه تاريخ را به دهه 30 قرن بيست برگشت و اين نكته را واضح ساخت كه تنها اف دي آر ديگري آمريكا را از اين ورطه نجات خواهد داد.
كانديداي دموكرات آمريكا درحاليكه به بي تجربه گي در سياست خارجي از جانب رقیبش مک کین متهم ميشود از نظر بسياري از غير آمريكاييان گزينه مناسبي ست .
جان مك كين جمهوري خواه كه يكي از سربازان ارتش آمريكا در جنگ ويتنام بوده با سخنان تند و جنگ آورانه از همان اولين روز هاي رقابت با اوباما در نظر سنجي ها شكست خورده اعلان شد.
اينكه سياست هاي جمهوري خواهان درچند سال گذشته چقدر بالاي ديدگاه مردم در باره مك كين تاثير گذاشته است حرفي ست كه اوباما در سخنراني هاي خود از آن به عنوان تيغ بران استفاده كرد.
حالا بايد ديد كه شهروندان آمريكا در اين مقطع حساس و اين انتخاب دشوار برگه ي رآي را به صندوق كي ميريزند.
نتيجه انتخابات چار نوامبر يكي از تعيين كننده ترين گزينش ها در تاريخ آمريکاست.
اما دشوار تر از انتخاب رييس جمهور ، مديريتي ست كه آمريكا در شرايط كنوني از يك رييس جمهور فوق العاده ميخواهد .
از سال 1932 به بعد بسياري از روساي جمهور آمريكا تلاش نموده اند تا خود را با يكي از موفق ترين و شايسته ترين روساي جمهور اين كشور روزولت همسنگ سازند ، اما اينكار در مقطع كنوني بيشتر شبيه آن دوره از ساير دوره هاست حد اقل از منظر مديريت بحران مالي و بانكي و هارت و پورت های تغییرات.
بايد تا چار نوامبر منتظرماند..

هیچ نظری موجود نیست: